Friday, June 20, 2008

Baru dua hari mak sedara meninggal. Lenguh badan masih terasa.. Namun itu adalah benda biasa dalam bersaudara... tolong menolong amalan mulia.. Jenuh berfikir untuk cari idea nak di tulis, hari baru teringin nk menulis..

Pada pagi 18hb Jun, mendapat berita kehilangan mak saudara atau lebih akrab dipanggil Mak Ngah.. Selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Keramat Au2 pada pukul 3.30ptg... Dah lama diri ini tak menitiskan air mata... Termenung sejenak bila menilat jenazah dikebumikan.. Bila plak masa kite semua ni tiba?... Ntahla... benda xperlu pikir sgt... janji apa yg Allah suruh kite jalankn dgn baik... Yg xelok cuba elakkn... Tapi apa yg berlaku memberi gambaran pada yg lain supaya lebih teguh imannya..

Dari satu sudut, silaturrahim dapat dieratkan.. Yang jauh2 pun datang utk menziarah.. Inilah kuasa Ilahi... Kuasa yg Abadi... Xsiapa dapat meneka atau menjangka.. Semua ketentuanNya..
Tanah perkuburan pula dah hampir penuh, mungkin xsampai 100 jenazah lagi mungkin kerajaan kena cari ruangan kawasan lain pulak...

Tapi dalam banyak2 hal.. kite yang hidup ni kena rasa insaf la walaupun sedikit.. Saat kini yg masih hidup, Rakib dan Atib akan sentiasa mencatit setiap apa yang kite lakukan.. Tatkala malaikat Izrail datang memanggil, tiada apa lagi untuk di kejar.. Alam Barzah jadi singgahan...
Dan seterusnya solana2 yg akan ditanya dalam alam itu nanti...

Fikir-fikirkanlah semua yang masih bernyawa amnya, dan yang penting untuk renungan diri sendiri.. wassalam

3 comments :

Deleted said...

Demi masa..... sesungguhnya.....manusia itu didalam kerugian........ melainkan???

IQman said...

mati itu pasti.....

IqMaN said...

Firman Allah Taala yang bermaksud :

Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat ( pula ) mempercepatkannya.

( Surah Al-Araf ayat 34 )