Wednesday, April 29, 2009


Penjejakan kaki aku ke Hilmi Tax Consult pada 20hb April 2009 yg lalu membuka lembaran baru pada minda ini tentang auditing, accounting, company secretary dan taxation... Semua ni adalah proses atau lebih di anggap sebagai business yang memberi perkhidmatan kepada semua penduduk Msia samada yg makan gaji atau buat bzns sendiri.... Nyata ianya xsemestinya sama dgn apa yg pelajar universiti belajar dan rungkaikan.. gerak kerja yang jauh lebih relevan dengan situasi semasa..

2 hari pertama aku hanya sibuk melayari internet sahaja.. mana mungkin kalau bos ada... hahah... fisrt 2 days tu bos aku gi labuan... audit 12 masjid kt sana... tp masuk hari ketiga.. memang pedih dan perit untuk harungi.. ingatkan buat tax jer... nama pun dah Hilmi Tax consult... tp audit pun buat... jenuh aku menyiapkan kerja yang bertali arus datang... dengan due date yang singkat, siap satu datang lagi berganda... ni yang buat aku rasa cemas memikirkan masa depan.. Tatkala kemerosotan ekonomi sekarang, memungkinkan aku untuk terima sahaja apa jua kerja yang ada... kadang2 balik kolej pun terbayang2 lagi figure2 dalam audit working paper... akan tiba satu masa aku fed up dengan semua ni... Tuhan saja yang tahu... Audit ni benda yang senang saja, namun masalah2 dgn akaun client yang membuat aku ingin lari dari masalah ni...

sekarang banyak memproses untuk cukai LHDN pada 31 april ni... semua yg makan gaji bertungkus lumus mengisi borang.... ni pun dah buat jiwa kacau.... apatah lagi bulan June nanti... semua company akan terkejar2 untuk submit tax form pada LHDN... mungkin masa tu la aku akan makan xlalu..tido jarang lena... huhu.... tengok pada keadaan sekarang... hipotesis aku ni mungkin betul..... mampukah aku jadi seorang auditor? masa dan takdir yang menentukan....

0 comments :